Ziekenwagen Aarschot

<< < (3/5) > >>

Jonathan:
Nikske,

Als er foto´s van het ongeval zijn wil ik deze wel eens zien. je kan ze naar mijn persoonlijk adres sturen.
De mensen geven toe dat ze gestopt zijn aan de stopt streep. ze zijn het straat op gereden en toen zagen ze ineens blauwe lampen afkomen. Ik heb die ziekenwagen al een paar keer zien rijden. persoonlijk vindt ik het geen ziekenwagen maar een hele kerstboom. De afstand tussen de Vogelzangstraat en het bovenste gedeelte van de berg is toch wel 100 a 200 m?
Als ze gestopt zijn voor de streep dan moeten ze op dat ogenblik de ziekenwagen al gezien hebben.
Tenzij ze verstrooid waren ( wat ieder van ons kan overkomen, tenslotte een ongeval doe je niet met opzet en is zeer vlug gebeurd). ik geloof zeker en vast dat de ziekenwagen remsporen heeft achtergelaten. Zo een ziekenwagen zal toch snel +/- 3500kg wegen. Het is normaal dat zo een bak verder schuift tijdens een remmanoeuver.
Zoals ik het gehoord heb, heeft de bestuurder willen uitwijken van de wagen, vandaar dat ze de achterkant geraakt hebben. Een wagen van 3500kg zet je niet zomaar stil.
Echter heb ik ook vernomen, en dit van verscheidenen personen, dat de ziekenwagen toen 90km/u reed. Hoe ver de remafstand is kan je zelf snel berekenen.

Echter neemt dit alles nog steeds niet weg dat de ziekenwagen op een voorrangsbaan reed.
Wat wil zeggen dat de ziekenwagen altijd in zijn recht is.
Strikt op de verkeersregeles gezien.
Dit is zowel voor ons als "gewone" bestuurders zo, als voor een bestuurder van een prioritair voertuig.

Wat de snelheid betreft, is een prioritair voertuig in OPDRACHT niet gebonden aan snelheidsbeperkingen.
Deze wettekst kan je vinden op www.staatsblad.be

Dat een ziekenwagen soms in het midden van een file rijdt en soms op de pechstrook heeft te maken met het feit dat hier in België geen enkele vorm van scholing is aangaande het prioritair rijden.
Geen enkele bestuurder van welk prioritair voortuig ook wordt hier voor opgeleid.
Wat ik persoonlijk betreur.Dus moeten die mensen zelf uitzoeken wat op dat ogenblik het veiligste is om te doen.

Ook heb ik al gezien dat er ziekenwagen diensten zijn die voor het rode licht met hun blauwe lampen op staan.
Dan denk ik soms ook van, moet ik nu voorrang verlenen of niet.
Dus ben ik het maar gan opzoeken in het staatsblad.
Daarin staat dat als een ziekenwagen een opdracht krijgt van zijn centrale hij de blauwe zwaailichten en speciaal geluidstoestel mag gebruiken. en dat is het.
Nu al ze voor het rode licht staan met hun lampen op vindt ik inderdaad ook dat dat verwarring zaait.
Hier zou dringend een rechte lijn in moeten komen.

De ambulancier die er toen bijwaren zouden onmiddelijk aan hun 100 centrale gemeld hebben dat ze een ongeval gehad hadden.
De centrazle heeft dan onmiddelijk een andere ziekenwagen naar het plaats dilict gestuurd.
En de Mug was er ook al naar toegestuurd.

Jonathan:
Nikske,

Een prioritair voertuig mag zijn sirene aanzetten als deze in opdracht zijn.
maar s´nacht wordt de sirene minder snel opzet om minder nachtlawaai te veroorzaken.
ik ken mensen die in de buurt van de brandweer en de ziekenwagen dienst wonen.
Die zeggen mij dat die sirenes in huis verschrikkelijk weergalmen.
Ik kan mij best voorstellen dat de ambulanciers/brandweermannen zeggen van s nachts zo weinig mogelijk sirenes te gebruiken.

Slaap maar rustig in die straat met je kinderen als je 2 a 3 keer wordt wakker gemaakt door die sirene.
Daar zou ik van gefrustreed geraken.

Jan Van Vlasselaer:
Ik denk niet dat het aan ons is om hier op het forum het proces te maken van dit ongeval.

Laten we dit overlaten aan de bevoegde instanties aub.

Het topic hier was trouwens gewoon dat de ziekenwagendienst van Aarschot terug beschikt over haar dienstwagen.

NiKsKe:
@ Patrick: ik geloof je op je woord, blij dat we het niet hoeven uit te testen  ;D

@ Jonathan: foto's van ongeval in bijlage verstuurd naar je mailbox.
Aangezien niemand hier het fijne van weet, zal ik zelf nog eens polsen bij mijn vrienden over de afloop.

@ Jan: sommige mensen stellen zich daar dan toch vragen bij, waarom is die dienstwagen buiten gebruik geweest? Het vervolg dan in andere topic  :-\
http://forumnet.be/aarschot/index.php?topic=114.0
Als er nog iets te vertellen valt...  :-X

Jonathan:
Hoi Nikske,

ik heb je foto´s ontvangen.
Daaruit blijkt dat de ziekenwagen de wagen net langs achter heeft geraakt.
Als uw vrienden dan toch net over de stop streep stonden, hoe kan de ziekenwagen hen dan zo ver vanachter geraakt hebben zonder dat ze dat huis ingereden zijn?
Want dan moest de ziekenwagen de vorsenzangstraat voot een stuk ingereden zijn om zo die wagen van uw vrienden te kunnen raken.

Op de link naarwaar je verwijst kan ik ook op reageren.

De ziekewagen dienst van Aarschot heeft een 1 malige subsidie gehad.
van 155.000€.
Van dat geld hebben ze een ziekenwagen gekocht omdat daar het meeste nood aan was, zoals we allemaal al kunnen zien hebben.
Als de bestuurders het geld gebruikt zouden hebben om hun rekeningen te betalen ( bij wijze van spreken), dan had daar niemand iets kunnen van zeggen.

Ik weet wel dat de mensen van de ziekenwagen dienst naar subsiedies komen vragen zijn omdat ze door de wanbetaling en het lakse gedrag van onze regering, het financieel heel moeilijk kregen.
En stel U voor de het stad deze investering niet had gedaan? Dan zaten wij nu zonder ziekenwagen dienst in Aarschot en moet de dichstbijzijnde komen, wat ik veronderstel dat dat Leuven of Diest zal zijn.
En een beetje gezond verstand weet ook dat die mensen veel meer tijd nodig hebben om tot bij ons te geraken.

Navigatie

[0] Berichten index

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina